Europese Voetbalgekte - Reisverslag uit Bonnal, Frankrijk van Ria Broekhuis - WaarBenJij.nu Europese Voetbalgekte - Reisverslag uit Bonnal, Frankrijk van Ria Broekhuis - WaarBenJij.nu

Europese Voetbalgekte

Door: riabroekhuis

Blijf op de hoogte en volg Ria

02 Juli 2012 | Frankrijk, Bonnal

Begin juni in Nederland : straten vol met oranje vlaggetjes. De tv aan : én jawel meteen weer de confrontatie met een paar van die 16 miljoen bondscoaches die het zo goed wisten. Tja…. ‘onze jongens’…. die bezweken onder het gewicht van onze verwachtingen. Dus… einde eerste ronde betekende ook einde van de oranje vlaggetjes. Het EK- assortiment voedsel van de Lidl ging naar de voedselbank (zouden we met zijn allen toch nog “ietsje”…. kunnen inleveren ?).

Hier in Frankrijk, niks van dat alles: bescheiden aandacht in kranten en op tv. Wel met zijn allen voor de buis als Frankrijk speelt, maar dat is dan ook alles. Geen in het blauw gehulde fans, geen geschreeuw, gejoel of getoeter. Alleen maar voetbal kijken met zijn allen en af en toe iets roepen in de trant van : “Allez les Bleues”…. Ik zou hier zo kunnen inburgeren, wat dit betreft. Alhoewel…. Met zijn alle kijken heeft ook wel weer iets ‘gezelligs’ en dat is nou juist zo’n woord dat in tal van andere talen, inclusief het Frans niet bestaat.

De enige overeenkomst die ik kan ontdekken tussen Nederlandse en Franse voetbalfans is dat voetbal het excuus is te drinken totdat je, jawel “blauw” bent. Maar ook met die voorsprong redde Frankrijk het niet in de kwartfinales. Ging onderuit tegen Spanje, dat – als je de Nederlandse media mag geloven – bijna derde wereldland. Dacht op dat moment stiekem dat het heel goed voor de Spaanse economie zou zijn als Spanje het EK zou winnen. Zelfvertrouwen leidt immer tot nieuwe, gedurfde initiatieven, en dat heeft dat land in ‘Europees zwaar weer’ hard nodig.
Conclusie : “onze voetballers” hebben door zo slecht te spelen de Euro gered (voor eventjes dan). Dus goed gedaan !! (ben bang dat dit een “Hineininterpretierung” van jewelste is, maar…. vind ‘m zelf wel leuk gevonden toch ?) Maar, wat nu Spanje daadwerkelijk heeft gewonnen ?.... Nou simpel, ‘Azurri’ betekent ook blauw in het Italiaans, dus samen met de Italianen en andere Europeanen ons verdriet verdrinken, lijkt de meest voor de hand liggende Europese oplossing.

Salutations
De Val de Bonnal

Ria en Leo

Ps : alles prima hier in La Douce France, op een verregende zondag na en het feit dat Easyjet het afgelopen donderdag nodig vond mij een overnachting in het Bastionhotel op Schiphol aan te bieden voordat ze mij vrijdagochtend uiteindelijk naar Muhlhouse wilden vliegen, maar afijn… ik had de tijd.

• 02 Juli 2012 - 17:31

Magda:

Je hebt je wel ingeleefd of is dit al ingeburgd in het Franse.

By the way, je had natuurlijk ook in Voorhout kunnen slapen maar je bent er en je kan aan de slag, de Franse natuurlijk.

Wij zitten buiten en het is heelijk weer, gisteren ( zondag) ook alleen veel wind.
    Verder alles oke.

Groetjes voor jullie beide.
    Frans en Magda

• 02 Juli 2012 - 18:56

Lidi:

Tjonge, jonge die voetbal heeft in grote delen van Europa toch heel wat teweeg gebracht.

Hoe is het bij jullie met de "gekte" rondom de Tour de France?

Binnenkort ook nog de Olympische spelen.. Voorlopig in ieder geval genoeg stof om over te praten én te schrijven.

Ook wij in Noord-Nederland zitten net als de familie in het westen buiten te genieten van het mooie zomerse weer. En als we de weerman mogen geloven blijft dat de komende dagen zo.

Liefs en groetjes voor jullie van ons.
    Lidi

• 03 Juli 2012 - 18:31

Jan En Monique:

Hoorde vrijdag al dat je later vertrokken was en bijna:) bij Wodka Lime was..
    Hier inderdaad prima weer ook, morgen lekker varen en eind volgende week naar Griekenland. De Fransen zullen inderdaad wel meer met de Tour hebben, nou die verslagen van Mart Smeets in la Douce France brengen ons ook in vakantiestemming hoor! Doe je mannetje ook de hartelijke groetjes van ons beiden!
    Au revoir!