Paradijsvogels - Reisverslag uit Bonnal, Frankrijk van Ria Broekhuis - WaarBenJij.nu Paradijsvogels - Reisverslag uit Bonnal, Frankrijk van Ria Broekhuis - WaarBenJij.nu

Paradijsvogels

Door: Ria

Blijf op de hoogte en volg Ria

07 Juli 2013 | Frankrijk, Bonnal

Jullie kennen het vast wel : dat tv-programma waarin bijzondere, vreemde, types voorbij trekken. Tegenwoordig heet dat programma “Joris Showroom” geloof ik.
Op de camping treffen we zo nu en dan eenzelfde soort aan. Of de campingbiotoop dit soort lieden aantrekt weet ik niet, maar het zijn hier geen zeldzame vogels.
Feit is dat je soms zeldzame exemplaren tegenkomt. Wat te denken van een man (met zijn vrouw). Tegen de zestig zo te zien (ja ik weet het, onze leeftijd) die in een soort van invalidenbusje komen aanrijden. Rollator en scootmobiel achterin. Hoe denken die mensen hun gehuurde mobile home binnen te komen. Want…. Om op de veranda te belanden en vervolgens binnen moet je toch echt een trapje – drie treden maar toch – nemen. Voor hem een niet te nemen horde. Met enige inventiviteit is het voor hen opgelost, maar je vraagt je toch af of die mensen zich niet een klein beetje voorbereiden op hun verblijf. Immers, zowel in alle brochures als op de website zie je duidelijk dat die veranda een trapje heeft. Beetje navrant was het wel dat die man zo slecht liep omdat hij COPD had. (Ik zie de vraagtekens al op jullie gezichten ??) Tja, hiij vertelde dat hij voor die ziekte bij zijn specialist in het ziekenhuis moest zijn. Daar gleed hij uit in de gang…… en brak zijn heup. Over pech gesproken. Of zou het aan het soort vogels liggen denk ik wel eens stiekem…
Of dat verhaal van een collega. Nieuwe gast, in zijn eentje. Mét huisdier : een gans! Die gans heeft een week lang in een kleine omheining achter de tent rond gescharreld (en lawaai gemaakt, leuk voor de buren). Nou ja, hij had mazzel dat hij toegelaten werd, ergens helemaal achteraan op de camping. De gast vertrok, meldde dat hij het prima naar zijn zin had gehad. En dat hij volgend seizoen met zijn familie (mens of ganzenfamilie??) graag weer terug kwam.
En dan een Duits gezin, met maar liefst vijf kinderen in de leeftijd van 3 tot een jaar of 10 zo te zien.
Der Vater und die Mutti redelijk aan de maat. Maar onze stacaravans zijn zo ruim dat dat allemaal past. Vervolgens willen natuurlijk al die kinderen een gratis fietsje van ons. Helaas we hebben slechts formaten die geschikt zijn voor kinderen tot 6/7 jaar. Met een beetje fantasie kan je dat oprekken tot een jaar of acht. Niet getreurd voor de oudste komt er plotseling een step tevoorschijn. Dus “Die Bande” zoals wij - en onze collega’s op de camping hen noemen- is mobiel. Ze scheuren alle kanten op. Liggen regelmatig op hun gezicht. Maar dat mag de pret niet drukken. Zij maken er in eerste instantie een sport van om iedereen te bekogelen met steentjes. Na een klein gesprekje doen ze dat niet meer (niet in onze richting tenminste). Vati noch Mutti verblikt of verbloost. Opvoeden doen anderen maar zie je ze denken. Wii hebben vakantie. We houden ons hart vast hoe we de stacaravan na hun verblijf zullen aantreffen. Dat valt dat nog wel een beetje mee, mede dankzij de stevige materialen. Wel is het roestvrijstalen trapje van het stapelbed compleet afgebroken en vinden we op de gekste plekken nog van alles, verder valt het nog mee. Wel zijn we er achter gekomen dat onopgevoede kinderen geen exclusief ‘voorrecht’ is voor Nederlanders.

Verder hele hordes Duitsers die ongeveer hun hele huisraad meeslepen inclusief een aanhanger met hout. Hout ? Jawel want er gaat niets boven “grillen auf eigenes Holz”. Dat gevoel dat Zu Hause alles besser ist, waar kennen we dat ook weer van ?
Tja… zo kan ik nog wel even doorgaan… Ik hou er maar mee op voor nu. Ons campingseizoen is weer in volle hevigheid losgebarsten. Al onze accommodaties vol, hier op Val de Bonnal in de Jura en prachtig weer.
Mocht je ons willen bereiken, ons Franse telefoonnummer is : 0033788528336.
Via één van onze Nederlandse mobiele nummers kan ook, bij voorkeur via sms, omdat we die telefoons niet de hele dag bij ons dragen (Whatsapp is lastig, wifi op mijn telefoon doet het op de camping niet en om nu iedere keer bij McDonalds te eten in Frankrijk…). Of via de mail natuurlijk: riabroekhuis@gmail.com of rialeo@chello.nl

Salut
Ria en Leo

• 07 Juli 2013 - 21:02

Willemien:

weer goed op streek zo te lezen. groetjes willemien

• 07 Juli 2013 - 21:19

Gera:

Rare vogels schieten we hier neer met de buks!!!!! Is dat een idee (maar dan ernaast schieten) succes met jullie vogels rare en fraaie want die zullen er toch ook zijn.... Hgr Jos en Gera

• 07 Juli 2013 - 21:52

Hans:

Ben heel benieuwd naar de foto's. Attach?

• 08 Juli 2013 - 09:08

Monique:

Nou dat is weer genieten voor jullie en voor ons met die heerlijke verhalen; ga zo door! Groeten uit een zonovergoten Epe!

• 08 Juli 2013 - 09:35

Frans En Magda:

Wat is het toch heerlijk om al die mensen te analyseren en te bekritiseren!
    Je stoel en je wijntje en kijken maar.
    Vanuit een zeer zonnig, warm Voorhout heel veel groeten.
    Frans en Magda

• 08 Juli 2013 - 12:00

Lidi:

Wij houden het tegenover ons huis op nijlganzen (- vreten de hele oevers kapot) en reigers iets vriendelijker vogel maar wel een arrogante vissendief.
    Liefs en groetjes van ons beiden vanuit een tropisch Hoogezand

• 09 Juli 2013 - 20:26

Jaap En Peggy:

Leuk verhaal. Ik moet van mijn baas hele andere verhalen schrijven.
    Maar dat duurt niet lang meer en dan laten wij ons ook inschrijven als caravanbeheerder !!!
    Of toch eerst maar een lange vakantie.
    Veel plezier gewenst en groetjes vanuit een zonovergoten Zoetermeer