manger - Reisverslag uit Bonnal, Frankrijk van Ria Broekhuis - WaarBenJij.nu manger - Reisverslag uit Bonnal, Frankrijk van Ria Broekhuis - WaarBenJij.nu

manger

Blijf op de hoogte en volg Ria

23 Augustus 2013 | Frankrijk, Bonnal

Het valt ons iedere zomer (in Frankrijk of Italië) weer op: Het belang dat Italianen én Fransen aan eten en drinken hechten is vele malen groter dan he onze.
En dan bedoel ik niet meteen het stereotype broodje kaas met glas melk als lunch van ons Nederlanders versus het Franse Menu Repas tussen de middag met een goed glas wijn. Nee ik bedoel allereerst het eindeloos kunnen ouwehoeren over goed voedsel. Minstens zolang en intensief als Nederlandse mannen kunnen zwetsen in de kroeg over een pot voetbal. Dat is ongeveer te vergelijken met de gesprekken die Fransen en Italianen voeren over eten en drinken.
Het begint al bij het gegeven dat kennelijk in veel Franse cao’s is vastgelegd dat werknemers geld en gelegenheid (tijd) krijgen om tussen de middag – voor onze begrippen uitgebreid – ‘warm’ te eten.
Veelal een Menu du Jour, volgens een vaste formule, tegen een vaste prijs, inclusie een kwart liter wijn. Moet je bij ons eens om komen….. Wij zijn het ook niet gewend en hebben na zo’n copieuze maaltijd behoefte aan een middagdutje. Het schijnt zelfs verplicht te zijn dat restaurants voor de werkers een Menu du Jour aanbieden. Een recht dat stamt uit de tijd van Napoleon en dat men nog steeds koestert.
Op zondagmiddag is het helemaal raak : je ziet geen hond op straat…. Maar alle restaurants zitten tussen 12.00 en 16.00 uur vol met uitgebreid dinerende families…. Daarna nog ff wandelen, zwemmen, afhankelijk van het seizoen. En…. Het is weer een geslaagde zondag. Wel iets anders dan de verplichte bezoekjes aan oma en opa die ik mij nog herinner uit mijn jeugd met een kopje koffie, misschien twee koekjes of een snoepje en een glas limonade. Voor mijn vader dan aangevuld met een ‘brandewijntje met suiker’ en voor ma een glaasje bessen. En dat was het dan. Toch een heel andere cultuur constateren we steeds weer.
Sommige Nederlandse gasten hebben zich bepaald niet verdiept in die ‘couleur locale’. Zo hadden we een gezin uit Almelo, wier magen zo rond 12.30 uur begonnen te knorren. Niet getreurd, men streek neer op het terras van een restaurant in de ‘campagne’. Geen woord Frans natuurlijk en de uitbater geen woord anders dan de Franse taal. Maar….. men kreeg toch een bordje salade voorgeschoteld met wat te drinken. Vervolgens trok de Twentse papa de portemonnee en betaalde Eur 10 per persoon. Daarna vertrok het gezelschap, de restaurateur in verbijstering achterlatend. Waarom wachtten die kaaskoppen niet op de volgende twee gangen van het Menu du Jour ??

Wat ons ook opvalt is het gegeven dat in de supermarkten vrijwel geen voorgesneden groentes in de schappen liggen. Nee, snijden van groente doen Fransen zelf…. Zo is het lekker vers en is men zelf baas over de portionering. Dat het wat meer tijd kost…. Ach dat is niet erg, eten en drinken is immers belangrijk.
En dan nog een laatste …open deur … wellicht : wijn hoort hier onverbrekelijk bij het diner. Kennelijk wordt wijn in het land waar de alcoholblaaspijpjes verplicht zijn voor automobilisten niet als alcohol beschouwd. Iedereen stapt na een halve liter wijn net zo makkelijk weer achter het stuur. Of zou het toch zo zijn dat gewenning ertoe leidt dat je wijn beter verdraagt ??? Leuke conclusie voor mij: blijven oefenen dus!!. Kan ook zijn dat uitsluitend buitenlanders rondrijden met die blaaspijpjes in de auto en dat Fransen ons stiekem uitlachen….
Het seizoen loopt al weer op zijn eind. Na weken en weken met prachtig mooi, soms heel heet zomerweer, is de nazomer – met nog steeds prachtig mooi zomerweer over het algemeen– ingetreden. Zeker niks te klagen dus. Niet voor onze gasten en niet voor ons.
De afbouw nadert met rasse schreden. Voordien ga ik nog ff naar huis voor een bliksembezoekje (moet wat zaken regelen én wil even checken of jullie me gemist hebben ??)
7 september sluit de camping. De week daaraan voorafgaande kunnen we al een beetje beginnen met opruimen, schoonmaken en inpakken (net een heel grote verhuizing eigenlijk). We hopen vóór medio september Vaassen weer te kiezen als onze domicilie voor winter. A bientôt dus wat ons betreft

Salut du Jura
Ria en Leo

• 24 Augustus 2013 - 10:34

Hans K:

Ha ha weer een leuk verhaal, gaat dus in september Menu du Jou worden en daarna als een tonnetje en een gezellige meedrinker weer naar huis ...................

bewaar nog wat goed weer en tot snel !!
    groeten Hans

• 25 Augustus 2013 - 12:43

Lidi:

Smaakvol verhaaltje :-)

Als die Nederlanders geweten hadden dat er nog meer geserveerd zou worden waren ze vast niet na de eerste "gang" weggegaan. Want -de meeste- Hollanders willen wel waar voor hun geld!

Tot gauw, groetjes van ons Lidi

• 26 Augustus 2013 - 21:47

Rosanne:

Heel herkenbaar! Afgelopen seizoen heb ik 4 weken op een camping het seizoen afgemaakt en ik werkte daar ook in het restaurant. 9 van de 10 Nederlanders aten een pizza terwijl de Fransen voor een 3 gangen menu gingen, uiteraard vooraf gegaan door een apero.. al moet ik er wel bij zeggen dat ik me ook verbaasde over het aantal Fransen dat geen drankje bestelde, maar genoegen nam met de karaf water die standaard op tafel werd gezet.. geniet nog even van Frankrijk!

Groetjes uit Nijmegen,
    Roos