Kamperen is creperen ? - Reisverslag uit Atur, Frankrijk van Ria Broekhuis - WaarBenJij.nu Kamperen is creperen ? - Reisverslag uit Atur, Frankrijk van Ria Broekhuis - WaarBenJij.nu

Kamperen is creperen ?

Door: Ria

Blijf op de hoogte en volg Ria

24 Mei 2015 | Frankrijk, Atur

Zag vandaag toevallig op onze Franse camping in de Ardèche een nogal gedateerde tent die daar gisteren opgezet is. Deed mijn weer terugdenken aan mijn eerste kampeerervaringen, hééél lang geleden. Zo ging ik ergens begin zeventiger jaren met een geleende tent kamperen in Oostenrijk aan de Milstättersee. Nou… daar kon het regenen, en de geleende tent die bleek bepaald niet waterdicht. Een jaar later gingen we met zijn zessen kamperen aan het Gardameer, op Bella Italia om precies te zijn. Toen nog een vrij kleine camping. We hadden inmiddels zelf een nieuwe tent gekocht… zo trots als een pauw op dat ding. Maar…. luchtbedden die je eerst zelf moest opblazen, waarbij je – en passant – testte of je geen astma had of iets dergelijks. Dat gecombineerd met een dun slaapzakje en datzelfde luchtbed dat nog dezelfde nacht een lek compartiment bleek te hebben, stond garant voor veertien dagen pijn in je rug… maar ja het was immers kamperen.
Verder hadden we - heel slim vonden we zelf – in plaats van zo’n klein blauw flesje gas voor ons ‘primusje’ een hele grote fles “Butagas” meegenomen uit Nijbroek. Er stond immers genoeg op de boerderij. Beetje onhandig, maar het werkte wel. Omdat je maar één klein pitje had om - gezeten voor je tent - op te kokkerellen, maakten we vaak van die eenpansmaaltijden. Als je mazzel had macaroni, maar ook vaak van die vieze ‘wonderstamppot’ . Ppoeder uit een pakje, aanmaken met water . En het smaakte ? Inderdaad naar bordkarton, jakkes… Maar we zaten gezellig in de Italiaanse zon toch…
Op een dag kochten we op de plaatselijke markt lekker kip van het spit…. Ziek dat we waren na het eten van die Italliaanse, vast niet helemaal gare – kip. En nergens schaduw, ja ongeveer onder de caravan van de buren, maar die stelden dat dan weer niet op prijs… Nou ja… we waren jong en konden wel tegen een stootje. Dan als apotheose: zwaar onweer met hagel en windstoten. In zo’n bui moest je echt aan de tentstokken hangen, anders vloog het hele zaakje de lucht in. Toch…. Het was er fantastisch….
Hoe anders tegenwoordig op de camping in de Ardèche, waar we dit seizoen mogen vertoeven. Er staat weliswaar een aantal tenten en eigen caravans, maar ook die stralen de nodige luxe uit.
En onze stacaravans, tja die zijn van alle mogelijke luxe voorzien. De meest nieuwe en luxe modellen beschikken over een overdekt terras met loungebanken. Je weet wel van die stapels kussens waar je altijd in verstrikt raakt. Het lamellendak kan via een afstandsbediening open en dicht. De mobile heeft uiteraard satelliettelevisie met alle zenders (handig voor jonge ouders, kunnen ze hun kinderen in de ochtend voor een tekenfilm zetten en zelf nog effe doortukken). Verder een afwasmachine, want je zou toch eens samen moeten afwassen (wel goed voor je relatie, zou het daarom zijn dat het aantal echtscheidingen nog steeds toeneemt). En… als kers op de taart … Eigen Wifi. En dan soms nog klagen dat daar maar drie apparaten tegelijk op kunnen…. Tja… Uiteraard zijn de bedden (2.10 lang en 1.80 mtr breed) opgemaakt bij aankomst en staat de Rituals- verrassing in de badkamer.
Ik weet het… het eerste deel van dit verhaal is veertig jaar geleden… maar om nu met droge ogen te beweren dat kamperen nog steeds creperen is…..
De hartelijke groeten van ons uit de Ardèche. Het is hier idd nog steeds fantastisch. En wat mij (Ria) betreft tot 30 mei ( ben dan nog weer tijdje in Nederland).
Salut d’Ardèche

• 24 Mei 2015 - 18:04

Lidi:

Leuk om te lezen hoe jij zelf het kamperen vroeger ervaren hebt.

Maar hoe zit het Nu met het comfort voor de "echte" kampeerder?
    Denk dat je toch van goeden huize moeten komen wil je mij in een tent(je) krijgen.

De stacaravan tja, een luxe huisje op wielen. Dat is toch niet meer kamperen?!!

Blijf saampjes genieten van alles wat Salut d’Ardèche jullie biedt.

Lieve groetjes, Lidi

• 26 Mei 2015 - 15:31

Hans :

Ha ha ha ha ja waar is die tijd dat kamperen nog echt kamperen was, de schepen van hout en de mannen van staal .................................fijne tijd daar jullie

• 27 Mei 2015 - 14:48

Jan De Weerd:

Hallo Ria en Leo,

Ik kan me alles nog heel goed herinneren, 40 jaar geleden,
    de stank was ondraaglijk aan de Milstättersee doordat er vlak bij onze tent een kiippenhok stond.
    Toch was het een erg leuke vakantie ondanks alle ontberingen. Gedurende 1 week was ik kampioen midgetgolf.

De vakantie aan het Gardameer was ook afzien vooral door de hitte. De verlichting bestond uit een kaars, maar....aan het eind van de dag was die geheel weggesmolten. Leuke herinneringen.
    Leo en Ria geniet van wat Salut d Árdèche anno 2015 jullie te bieden heeft.

• 27 Mei 2015 - 21:24

Gera:

Leuk verhaal...komen er nog meer....geen kampeer verleden samen,,....maar kan me er wel wat bij voorstellen!!!!...nog veel plezier samen!!,gr. Jos en gera