rijstijl - Reisverslag uit Lathuile, Frankrijk van Ria Broekhuis - WaarBenJij.nu rijstijl - Reisverslag uit Lathuile, Frankrijk van Ria Broekhuis - WaarBenJij.nu

rijstijl

Door: Ria

Blijf op de hoogte en volg Ria

15 Augustus 2016 | Frankrijk, Lathuile

Hebben jullie je op vakantie ook wel eens afgevraagd of de rijstijl van iemand mede bepaald wordt door zijn of haar nationaliteit ? Als ik daar zo naar kijk, dan meen ik dat de landsaard wel degelijk invloed heeft op de rijstijl.
Zie je bijvoorbeeld een frans kenteken dan kan je er vaak vergif op innemen dat die chauffeur in bepaalde situaties een ‘kort lontje’ heeft. Hij of zij begint heel snel te schelden achter het stuur als een domme buitenlander een fout maakt. Daarnaast beschouwen de meeste fransen hun auto echt als een gebruiksvoorwerp. Een deukje meer of minder vinden ze niet belangrijk.
En de Duitsers ? Nou die rijden over het algemeen ‘Nett” aber ‘Schnell”. Beetje mannetjesputters met hun snelle bolides op de autoweg. Wat mij opvalt is dat je op snelwegen bijna geen Duitse vrouwen ziet die het stuur hebben overgenomen van hun Man… Toch een beetje ‘macho’s’ die Duitsers ? (en dan heb ik het nog niet over dat irritante geknipper met de hun lichten als je niet snel genoeg naar hun zin de linkerbaan vrijmaakt.
Belgen ? Tja… die hebben sowieso al een moeizame eigen identiteit. Dat reflecteert zich ook in hun rijstijl. Ze doen maar wat… Plotseling links- of rechtsaf, of andere onverwachte manoeuvres, geheid een Belg achter het stuur.
En Scandinaviërs? Die zijn volgens mij net zo bescheiden en dus ‘onzichtbaar’ op straat als in het sociale verkeer. Ze gaan rustig hun eigen gang zonder een ander te storen (of zoiets)
En dan, last but not least, de Nederlanders. Volgens mij zie je aan de rijstijl van Hollanders dat ze in land wonen waar de wegen vaak overvol zijn. Gevolg : een brutale rijstijl. Klein gaatje ergens? Nou dan wring ik mij daar nog wel tussen, vaak tot ergernis van mede weggebruikers
Als je hierover nadenkt is het denk ik ook niet zo vreemd: ’s-Lands wijs, ’s-Lands eer luidt het spreekwoord en dat zie je in (rij-)gedrag bijna vanzelfsprekend terug.
Nu, hier bij het meer van Annecy zie je veel van die buitenlandse kentekens rondrijden, vaak in een lange file langs het meer. Het is en blijft hier overigens fantastisch, meestal mooi weer, ‘s avonds koelt het lekker af. En…. Het seizoen schiet al zo weer op. Over ruim vier weken sluiten de we boel en gaan we opruimen. Hopelijk hebben jullie allemaal een mooie vakantie (gehad). Zie jullie dan halverwege september allemaal graag weer in Nederland. Leo volgt een paar weken later.

Groetjes et a bientot

Ria en Leo

• 15 Augustus 2016 - 19:00

Marina:

Haha, heel herkenbaar, die rijstijlen. Dit jaar hebben die stijlen niet kunnen checken. Geen vakantieadressen in het buitenland maar een nieuw adres in de Zilk. Daar kamperen we ons eigen huis. Een luxe tent maar erg duur. Nog nooit zo'n dure vakantie gehad en niet eens een douche in die tent

• 15 Augustus 2016 - 21:40

Jaap:

Weer een leuk verhaal. Tot gauw in Spanje.

• 15 Augustus 2016 - 23:49

Lidi:

Ach het is met die rijstijlen net als met dialecten.
    In het Noorden van het land gaat het er wat dat betreft een stuk rustiger aan toe dan in het Westen :-).

• 29 Augustus 2016 - 15:37

Hans: