La Douce France !?? - Reisverslag uit Vaassen, Nederland van Ria Broekhuis - WaarBenJij.nu La Douce France !?? - Reisverslag uit Vaassen, Nederland van Ria Broekhuis - WaarBenJij.nu

La Douce France !??

Door: riabroekhuis

Blijf op de hoogte en volg Ria

04 Juni 2011 | Nederland, Vaassen

Eigenlijk heb ik nooit goed begrepen wat men met deze uitdrukking bedoelde. Zou het leven in Frankrijk werkelijk zo ‘douce’ (letterlijke vertaling : zacht of zoet) zijn ? Kan ik me nauwelijks voorstellen. Zeker als je bedenkt dat er maar dát hoeft te gebeuren of de Franse arbeiders gaan rücksichtlos en langdurig in staking. En zeg nou zelf, de presidenten die Frankrijk de afgelopen decennia hebben geleid, daarvan kan je veel zeggen en je kan er veel over schrijven, maar ‘Zoet’, dat waren en zijn ze zeker niet. En dan heb ik het maar niet over de laatste rel met de Franse IMF-baas, DSK.

Maar, nu wij een tijdje aan het Franse landleven hebben mogen proeven, beginnen we een beetje te begrijpen wat men bedoelt met deze uitdrukking. Ik weet wel dat Frankrijk een ontzettend groot land is en dat de sfeer en mentaliteit in het Noorden zeker heel anders is dan in het Zuiden. Dat kennen we immers zelfs al uit ons kleine Nederland. Maakt bijvoorbeeld FC Twente furore als heuse topclub dan gaat de onafhankelijkheidszin van de Tukkers grootse vormen aannemen. … En hoe groot is de afstand Amsterdam – Enschede nou helemaal!

Zoals wij Frankrijk – beter gezegd de Jura – nu ervaren is het een heel vriendelijk departement.. Wellicht dat het ook iets te maken heeft met de geschiedenis van deze streek: er is wat afgevochten tussen Duitsers/Zwitsers en Fransen om de hegemonie over deze streek. En…. stiekem sympathiseren wij Nederlanders toch altijd met die groepen die ‘gewonnen’ hebben van onze aartsvijanden. In dit gebied is ook goed zichtbaar dat het bepaald niet het rijkste deel van Frankrijk is. De Aldi heeft een uitgebreid assortiment en doet goede zaken zal ik maar zeggen.
Die bescheiden welstand heeft, zo menen wij te mogen proeven, zeker geen slechte uitwerking op de mentaliteit. Wordt er wel eens gezegd dat Fransen hautain, eigengereid of zelfs een beetje narcistisch zijn; in dit deel van het Franse land kom je die houding nauwelijks tegen. (zou het dan toch echt zo zijn dat geld mensen asociaal maakt ??) .
Hoe het ook zij, de Fransen in deze streek zijn over het algemeen heel vriendelijk. Probeer je een paar woorden Frans te spreken en men helpt je graag verder. Op terrasjes, in winkels of gewoon op straat, we zijn nog geen norse Fransman tegen gekomen. Kom daar maar eens om in Parijs of Nice.

En verder is de streek fantastisch mooi. Het doet een beetje denken aan de zuidelijke Ardennen. Landschappen met heuvels, dalen, mooie stroompjes – waar je goed kan kanoën – prachtige bossen enzovoorts. En dan die leuke piepkleine Franse dorpjes met alleen maar een boulangerie en soms een klein supermarktje. Zo weggelopen uit de middeleeuwen en niet ontsierd door grote reclameborden of winkelketens die je in Nederland overal in alle dorpjes aantreft. Het lijkt wel of men hier meer oog heeft gehad voor cultureel erfgoed. Of zou het gewoon zo zijn dat wij Nederlanders van opgeruimd houden en gebouwen die bouwvallig worden meteen willen afbreken ? Ik denk dat dat laatste een grote rol heeft gespeeld in het verdwijnen van een groot aantal karakteristieke panden in Nederlandse steden en dorpen in de afgelopen tientallen jaren. Kijk alleen maar eens in Vaassen en je ziet het resultaat.

Nu is vast niet alles geweldig in dit mooie land. Maar…. als toerist kan je zeker wel een tijdje genieten van “La Douce France” . En wij – als ‘harde’ werkers op de camping – wij genieten volop met hen mee (zeker met dat mooie weer in het voorseizoen).
Nu hartelijke groeten dan maar van ons vanaf camping Le Val de Bonnal, in de Jura. Het dorpje waar wij zitten heet idd Bonnal, in de buurt van Rougemont, Villersexel en Baume les Dames om maar eens een paar andere ‘wereldsteden’ te noemen. Beçanson is een wat meer bekende plaats in de omgeving.
Leo zit hier, met een paar kleine onderbrekingen, vrijwel het hele seizoen (tot ergens begin september). Ik vlieg wat heen en weer tussen Frankrijk en Nederland en zal ‘ijs en weder’ dienende voor langere tijd op de camping mogen verblijven vanaf 28 juni tot ook ergens begin september.
Willen jullie contact met ons ?? Mail gerust op ons gewone mailadres : rialeo@chello.nl.
Mijn mobiele nummer check ik ook regelmatig : 06-42166580. Ons franse mobiele nummer is : 0033-638710203.

Au revoir et bonne vacance

Ria en Leo

• 07 Juni 2011 - 12:02

Lidi:

Wat is dat nou? Heb je zo'n lang verslag geschreven en reageert er niet één Hollander of moet ik zeggen Nederlander?

Zelf heb ik nog geen vakantie dus wat dat aan gaat valt er niets te melden over zonnige stranden vriendelijke of onvriendelijke mede-vakantiegangers.

Alle verwikkelingen rondom mijnheer DSK worden niet alleen door de kamermeisjes in New York maar ook hier gevolgd. Maar eerlijk gezegd houden we al het nieuws over de EHEC bacterie en alles wat daaraan gekoppeld wordt meer in de gaten. Hoewel onze naaste buren daar tot nu toe nog niet veel raad mee weten. Van alles en nog wat schijnt de besmettingsbron te (kunnen) zijn maar zekerheid is er niet en dit allemaal tot groot verdriet en ergernis van onze tuinders, leveranciers van groenten en straks ook nog toeleveranciers enz, enz.

Tot zover mijn reactie op jouw/jullie verslag. Fijne tijd in la douce France, groetjes, Lidi

• 08 Juni 2011 - 09:19

Jan En Monique:

Klinkt heerlijk daar, maar Frankrijk is dan ook een prachtig land, de vriendelijkheid waar je over schrijft vind ik zelf wat minder maar we waren dan ook meer in de grote plaatsen. Ik geloof onmiddellijk dat dit in kleinere plaatsen heel anders is. Wat een straf weer zeg om daar een paar maanden te moeten doorbrengen..

Vanaf hier ook weinig nieuws: Jazzy van Hetty en Henk heeft 6 pups en ze doen het goed. Onze vakantie is pas in augustus dus we hebben nog even te gaan. Maar met het mooie weer van de laatste tijd ook geen slechte tijd hoor! Geniet ze en groetjes!

• 20 November 2018 - 03:15

Roland.:

Quel reveille! Moi aussi, j'ai habité a Vaassen. Et maintenant a La Haye. Sorry, dit is een nederlandse site. Even vertalen voor de lezers die de franse taal niet machtig zijn. Toeval bestaat niet en er is niet zoiets als "instant karma". Ik heb gelezen, er zijn veel mooie boeken. Zo schreef Jan Willem van de Wetering (filosoof en schrijver): Als er 1 moment van toeval zou bestaan, zou de totale Kosmos uiteen spatten. Zanger John Lennon, voormalig bandlid van The Beatles schreef het nummer: Instant Karma. Maar het publiek is ondankbaar en wil niet horen. Mensen zijn niet dom, het is gemakzucht. Misschien een instinctieve angst om moe te worden. Een Natuurwet tot Zelfbehoud. Het is niet waar! Moe worden is gezond, daarvoor is er zoiets als herstel. En dat geeft groei. Je conditie zal toenemen. Supercompensatie heet dat. Dat is je natuur. Want voorwaarde voor Natuur is Evolutie. Groei. Zonder groei verdwijnt het leven. Want stilstand is achteruitgang. En ik hoef niet uit te leggen waarin achteruitgang resulteert. Analyseer het woord en je zal inzien.
    Elke dag is een nieuw begin. De Fransen waar er het over hadden hadden noemen het zo mooi: Chaque jour, un autre jour. Je toekomst is nu. J'aime la vie! En je leven is overal, je hoeft er niet voor naar Douce France. De Australiërs zeggen: You always take the weather. Je neemt altijd jezelf mee. Je kan jezelf niet ontkennen of ervoor weglopen. Het wordt tijd jezelf te vinden en te respecteren.