Logistiek - Reisverslag uit Lathuile, Frankrijk van Ria Broekhuis - WaarBenJij.nu Logistiek - Reisverslag uit Lathuile, Frankrijk van Ria Broekhuis - WaarBenJij.nu

Logistiek

Door: Ria

Blijf op de hoogte en volg Ria

12 Mei 2016 | Frankrijk, Lathuile

Weet niet of het aan het steeds digitaler worden van onze omgeving ligt, maar ik heb de indruk dat regelen van logistieke zaken steeds lastiger wordt. Nu waren we dat in het dagelijks leven al jaren gewend. Bij Wegener bijvoorbeeld waren we maanden intensief een heel precies bezig met het voorbereiden van ons jaarverslag. Een belangrijk document voor een destijds beursgenoteerde onderneming. En…. het moest op tijd klaar zijn, anders werd niet alleen het jaarverslag gedrukt, maar drukte dat ook de koers (echt waar…!).Dat lukte, maar waar, oh waar waren de pallets met de versgedrukte boekwerkjes afgeleverd ? Juist…. Bij de buren van het Reformatisch Dagblad zo bleek na anderhalve dag zoeken. En wie kent niet de ergernis van een bij de buurvrouw afgeleverd pakje…. En die buren, die zijn niet thuis.... Bestellen doe je razendsnel, met één muisklik, maar dan begint de ellende.

Al dat soort logistieke problemen en probleempjes ervaren we in de aanloop naar het campingseizoen in optima forma…
Het begint bij nieuwe mobiles… die niet op de geplande datum maar een paar weken later geleverd worden. Heb je dan het geluk dat ze toch snel aangesloten kunnen worden door de camping, dan ben je er nog (lang) niet. Want…. De terrassenbouwers die zijn inmiddels weer in Spanje bezig. De mensen die de airco’s komen plaatsen, tja… die moeten uit Italië komen. En de airco-units… die zijn geleverd, maar waar staat die ene ook alweer? Oh ja… die is gebruikt op de vakantiebeurs in de stand maar waar is die gebleven. De tv-kaarten van vorig jaar, die komen na spitwerk uit de doos die nieuwe medewerkers overhandigd hebben gekregen. En dan al die zaken die nog niet of later geleverd worden…. Oh ja… de plastic bordjes en bekers die op de inventarislijsten staan, tja… die zaten nergens in de dozen met inventaris… Apart leveren. Blusdekens ? Zelfde verhaal.
En… dan heb je het nog niet over wateroverlast in het voorseizoen… met als gevolg ondergelopen al gebouwde tenten… Daar moeten natuurlijk op tijd nieuwe slaapcabines voor komen. En al het bestelde linnen, ja dat moet ook op tijd en in de bestelde aantallen geleverd worden op alle campings. Over die campings gesproken, die zijn kennelijk ook niet allemaal op tijd spic en span voor het nieuwe seizoen. Soms zie je nog foto’s van bouwwerken (nieuwe zwembaden bijvoorbeeld) die er bepaald nog niet toeristenproof uitzien. Een groot wonder vind ik het dat diegenen die met het logistieke proces bezig zijn zoveel inventiviteit en improvisatietalent aan de dag leggen dat de eerste gasten op de campings daar gemiddeld niks van merken.

Kan zijn dat je denkt : waarom doen die Leo en Ria dat toch, als het zoveel gedoe oplevert. Tsja… soms denken wij dat ook weleens. Maar….allereerst is gedeelde smart maar halve smart. Immers collega’s, zowel van Roan als die van de andere organisaties op zo’n camping zitten in hetzelfde schuitje. Effe lekker mopperen op al die niet goed op elkaar afgestemde zaken…. En… je kan er weer tegen. Humor is vaak het sleutelwoord. Ook helpt het dat er nog geen gasten zijn. Je kan gerust in¬¬ de alleroudste kloffie rondlopen… en je mag gerust chagrijnig kijken… enzovoorts. En dat in een in het voorjaar sprookjesachtig mooie omgeving. Dus ach… met die stress valt het wel mee. En over een paar weken zijn de eerste dankbare en blije gasten het adequate ‘tegengif’ .
Zoals je kan lezen zijn we lekker aan de gang…. Het seizoen komt nu voor ons ook op gang. We zijn benieuwd hoe het gaat bevallen op onze nieuwe camping aan het meer van Annecy. Het is een heel gemoedelijke familiecamping, erg leuk tot nog toe. En de omgeving… in één woord : Prachtig.
Salut
Ria en Leo

• 13 Mei 2016 - 23:13

Peter:

Geweldig om te lezen dat alles, ondanks vermeende tegenslagen, toch nog goed komt. Chapeau voor de schrijfstijl.

• 15 Mei 2016 - 10:58

Jaap:

Een beetje stress is nooit verkeerd. Je waardeert het dan meer als alles uiteindelijk toch voor elkaar komt. Veel succes en een fijne (vakantie-) tijd toegewenst.

• 15 Mei 2016 - 13:53

Jan De Weerd:

Hallo Ria en Leo,

Leuk om weer wat van jullie te vernemen en het verhaal past wel weer bij de huidige (snelle) tijd waarin wij met zijn allen moeten leven.
    Je kunt ook niet zeggen dat jullie logistiek problemen een specifiek Franse slag probleem is.
    Veel plezier daar en veel succes met het oplossen van de problemen.
    Uiteindelijk komt het toch allemaal wel weer goed.
    Groet uit een veel te koud Nederland.

• 24 Mei 2016 - 20:06

Hans :

ha ha tegenslagen !!!! .....................uitdagingen toch. Leuk om te lezen, succes daar

groetjes vanuit VSN