Fransozen - Reisverslag uit Vaassen, Nederland van Ria Broekhuis - WaarBenJij.nu Fransozen - Reisverslag uit Vaassen, Nederland van Ria Broekhuis - WaarBenJij.nu

Fransozen

Door: riabroekhuis

Blijf op de hoogte en volg Ria

24 Augustus 2011 | Nederland, Vaassen

Nu we een tijdje tussen de Fransen leven, valt ons op dat die ‘rare’ Fransen niet zo heel veel verschillen van ons Nederlanders. Er zal overigens ongetwijfeld een groot verschil zijn tussen een Fransman uit Parijs, ééntje uit Marseille en één die hier in de Jura geboren is, maar toch.

Een aantal kleine dingetjes in het dagelijks leven is echt anders. Het valt me op, maar waarom sommige dingen anders zijn ?? Wie het weet mag het zeggen.

Bijvoorbeeld, waarom zijn die strobalen die ze de hele zomer op de velden laten liggen hier al sinds jaar en dag rond ?? In Nederland zie je de laatste tien jaar ook ronde exemplaren, maar dan vooral verpakt in dat afzichtelijke witte of groene plastic. Voorheen waren ‘onze’ strobalen voor zover ik weet altijd rechthoekig. Waarom dit verschil ?? Geen idee.

En, nu we toch een beetje agrarisch bezig zijn: waarom vormen stallen/schuren en woonhuis van de boer in de Jura niet één ensemble ? Het woonhuis van de familie staat nl. bijna altijd op meer dan een kilometer afstand van stallen en schuren van het boerenbedrijf. Waarom ? Geen idee.

En dan nog wat : hier in Frankrijk is het heel gebruikelijk om tijdens lunchtijd ‘warm’ te eten. Menu du jour, bestaande uit drie gangen met een kwart litertje wijn per persoon is heel gebruikelijk. Waarom die gewoonte in Nederland al in de zestiger jaren is uitgestorven en hier nog dapper voortleeft is mij niet duidelijk. Wij hebben er de afgelopen weken een paar keer aan meegedaan en dus tussen één en drie uur ’s middags zo’n menu genuttigd. Niet aan ons besteed. We zijn de hele dag van slag en gaan na die maaltijd het liefst een paar uurtjes slapen. Niet erg goed voor de productiviteit dus. Zou het dát trouwens zijn, waarom wij Nederlanders als lunch tussen de bedrijven door een broodje kaas oppeuzelen, vaak zonder feitelijk te stoppen met werken ? Weer zo’n verschil waarvoor ik de verklaring niet echt heb.

En op zondag…. Echt geen f… te beleven hier in die dorpen. Niemand op straat, terrasjes en restaurants vrijwel allemaal gesloten.. Nu weet ik wel dat het in Nederland op zondagochtend in de Noordoostpolder ook niet bruist van de activiteit, maar zo stil…. Nee daar moet een andere verklaring voor zijn.
Wat mij ook opvalt is dat de begroetingsrituelen tussen bekenden hier wezenlijk verschillen van de Nederlandse gebruiken (zijn die er trouwens nog ?) Zo begroeten stamgasten in de Franse dorpskroeg elkaar steevast met een ferme handdruk. De dames-stamgasten worden begroet door iedere bekende met twee zoenen op de wang (Begin ik het stiekum nog vervelender te vinden dat Vaassen zo’n bruine dorpskroeg ontbeert, hihi…).

Dit zijn zomaar een paar kleine dingen die mij opvallen hier in de Jura. In andere streken van Frankrijk zal het misschien weer anders zijn. Zeker in de meer toeristische gebieden zal men zich vast wat meer aangepast hebben aan het levensritme van die toerist, maar hier leven bepaalde tradities klaarblijkelijk nog lang voort.

Het wordt saai,…. Maar het is hier nog steeds fantastisch . We hebben een aantal dagen met slecht weer gehad, ge Niet zoveel als jullie in Nederland als we zo naar de tv kijken. Als het hier regent, dan regent het ook echt, van die stortbuien alsof ze de badkuip daarboven omkeren. Een uurtje of een paar uur later klaart het dan meestal weer op en is het weer aangenaam weer. Het is hier gemiddeld een graadje of vier warmer vergeleken met Nederland. Beetje vriendelijker klimaat dus. De laatste dagen is het trouwens tropisch hier, 35 graden halen we met gemak.
Dit is alweer mijn laatste verhaaltje op waarbenjij.nu zijn van dit seizoen. ‘k Kan deze gewoonte in Nederland wellicht voortzetten, maar dan worden de personages die ik beschrijf wellicht wat al te herkenbaar… dus maar niet doen heb ik besloten.

Nog één kleine anekdote dan over de wensen van campinggasten : Komt er deze week een familie, die bij de speciale wensen op hun reserveringsformulier om “seaview” vraagt. Gevalletje ultrasnelle klimaatverandering ???

Nog maar een goede week en dan is het weer opruimen geblazen. 3 september gaan onze laatste gasten weg. Vanaf eind augustus beginnen we met de afbouw. Ik ga ervan uit dat we uiterlijk 9 september weer richting Nederland rijden.

Tot die tijd…. Veel plezier, veel mooi weer en au revoir.

Ria en Leo

• 24 Augustus 2011 - 16:44

Francis:

Hoi Ria,

Hier een reactie van een "boerenzoon" (Toon dan he). Het warme eten tussen de middag heeft drie redenen: 1) boeren beginnen het eind van de middag al met voeren en melken, en hebben dus geen tijd om warm te eten 2) de energie uit die warme maaltijd kunnen ze dan de rest van de dag nog gebruiken en 3) de meeste boeren gingen vroeger na de warme maaltijd even een dutje doen, vooral omdat ze vaak 's morgens al heel vroeg op stonden. Die laatste reden geldt voor jullie natuurlijk niet!
    Voor die vierkante strobalen heb ik op internet een reden gevonden: als de balen buiten blijven liggen rolt het regenwater makkelijker van een ronde baal. Op een vierkante blijft het liggen.
    Ik hoop dat je nu rustig je laatste weken in kunt gaan en niet meer hoeft te piekeren over die strobalen!

Hartelijke groeten, Francis

• 30 Augustus 2011 - 08:05

Gera :

erg leuk verhaal!!! ik moet je zeggen dat je erg leuk schrijft!!! ...succes met de afhandelingen daar in la france ...en we zien elkaar binnenkort!!!

• 07 December 2015 - 16:43

Johan:

hoi Ria, wat een toeval dat ik jou op deze manier tref. Ik zoek naar de mogelijkheid of grote vierkante balen stro buiten kunnen blijven liggen, met name in de winter. In geval dat niet mogelijk is, ben ik benieuwd of dergelijke balen ook in folie geleverd kunnen worden. Tot nu toe heb ik altijd grote vierkante balen, welke in de schuur nogal wat ruimte innemen. Deze ruimte wil ik eigenlijk wel gebruiken voor andere doeleinden.
    Misschien heeft iemand een antwoord

met hartelijke groet,
    Johan