campinggasten - Reisverslag uit Vaassen, Nederland van Ria Broekhuis - WaarBenJij.nu campinggasten - Reisverslag uit Vaassen, Nederland van Ria Broekhuis - WaarBenJij.nu

campinggasten

Door: riabroekhuis

Blijf op de hoogte en volg Ria

03 Augustus 2011 | Nederland, Vaassen

Campingasten

Het is een speciaal soort homo sapiens, die in het zomerseizoen de campings in Europa bevolken. Je hebt ze in allerlei variëteiten. Het overgrote deel bestaat uit goedgemutste vakantiegangers, die willen genieten van hun vakantie. Je hebt er helaas ook bij die er een sport van lijken te maken dingen te vinden die hen irriteren, zaken die hen niet aanstaan…enz. Soms verdenk ik dat slag er van dat het een afleidingsmanoevre is om maar niet teveel met elkaar opgescheept te hoeven zitten Voorbeeldjes? Zomaar een paar:

Een Deense gast meldde zich op zondagavond bij onze mobile. Gas was op. Leo was net hardlopen. Ik meldde hem dat hij binnen 20 minuten max. aan een nieuwe gasfles geholpen zou worden (veel langer houdt die hardloopconditie van hem het immers niet vol). Chagrijnig liep de Deen weg. Vond hij kennelijk (nog) te lang duren, want, toen Leo een kwartier later bij hem arriveerde had hij brutaal de gasfles van de buurman (mobile naast hem) ‘geleend’ en aangesloten. Dat zijn buurman daardoor een koude douche kreeg deerde hem niet. Hij kon geen kwartiertje wachten, hij moest immers koken !!

Op onze camping worden ook heuse boomhutten verhuurd. Je weet wel van die
‘oom Tom-hutten’ hoog in de boom. Met echte bedden, maar verder verstoken van welke luxe dan ook. Populair bij net getrouwde stelletjes en vaders met opgroeiend kroost.
Vorige week was er een familie die er na één nacht alweer tabak van had. Want….er zaten spinnen in de boomhut. Die mensen hadden kennelijk niet bedacht dat een boomhut ook daadwerkelijk in een boom is gebouwd en tja… daar wonen nu eenmaal het hele jaar door spinnen.. Ondanks de klamboes om de bedden vonden ze dat toch een beetje teveel natuur !!

En wat te denken van een stel Nederlanders, dat op zondagavond, compleet met twee tienerdochters arriveert. Ze komen uit Zuid-Frankrijk en dan valt een beetje regen na aankomst al niet mee. De volgende ochtend regent het nog flink, dus wat gebeurt, ze vertrekken weer naar Nederland, zonder zelfs maar de borg van Eur 100 op te halen. Een voicemailtje, dat is het enige dat wij nog van hen horen. ’s Middags schijnt de zon. De familie had voor 12 dagen geboekt op onze camping, wat in het hoogseizoen toch al gauw een bedrag van Eur 1200 representeert. Maar ja…. Het regende, dus ze vertrokken.
Als dat “goede voorbeeld” van hun ouders geen ‘PC-Hooft-pubers’ oplevert, weet ik het ook niet meer !!

Dat mensen vaak slecht lezen is bekend. Dat merken we ook iedere keer weer aan de vragen die ze stellen. Maar sommige gasten, dat moeten analfabeten zijn. Want welke vakantieganger huurt nu (bij een collega van ons) een ingerichte – en van bijna alle gemakken voorziene – bungalowtent en komt dan aanrijden in een afgeladen oude VW Kever. Met, jawel een complete tent bij zich, gasfles, potten en pannen, kortom de hele mikmak. Tja,gelezen wat hij huurde had hij zeker niet.

En verder zijn er gasten die last hebben van ‘trip-trip-geluiden’ ’s Ochtends vroeg op de caravan. Hebben ze na een avond zwaar tafelen gedroomd soms ?? Of lopen er vogeltjes of eekhoorns over hun dak ? Nee, het zijn echt trip-tripgeluidjes van een muis !! Ze weten het onderscheid tussen muizenpootjes en vogel- of eekhoornpootjes toch wel !! Dus, voor hun gemoedsrust maar een beetje muizenkorrels in een doosje op het dak. Het feestmaal blijft onaangeroerd, kennelijk franse vogelpootjes die hen wakker maken, die lopen vast wat eleganter ! Een paar dagen later bleek het toch om een ander dier te gaan: de ‘welbekende’ hazelmuis !! Voor wie ‘m niet kent, het schijnt een soort van grijze eekhoorn te zijn, die een voorliefde heeft voor chocolade en appel. Zeldzaam en dus beschermd beestje, maar toch wel lastig dat het een dier is dat ’s nachts leeft en je dus uit je slaap houdt.

En dit zijn maar een paar voorbeelden van wat we zoal meemaken met die ‘vogels van diverse pluimage’ .

Voor de rest is het hier nog steeds fantastisch Het weer werkt af en toe niet (helemaal) mee. We hebben al een aantal stortbuien gehad. En dat is niet altijd een feest voor bewoners van tenten. In een aantal van de tenten die wij verhuren heb je na zo’n stortbui nog een paar dagen de indruk dat je Jezus zelf bent. Ja, je voelt dat je over water loopt. In één van de tenten was de grond onder het vloerzeil zo verzadigd, dat het wel leek of je meteen ’s ochtends al dronken was (‘dolle grond’ noemen Brabanders dat fenomeen toepasselijk). Oplossing: tent verplaatsen naar een hoger gelegen pitch. Met hulp van een aantal collega’s en vrijwilligers werd het tentframe met doek en al verhuisd naar de overzijde van het straatje. Een tent met voetjes…. had ik nog nooit gezien. Maar, de nieuwe gasten staan weer hoog en droog.

Het seizoen schiet alweer op. Over een kleine maand gaan we beginnen met afbouwen. Wil ik nog even niet aan denken, want, dan is het ook september en is de zomer al weer (bijna) voorbij.
Ik hoop dan ook dat jullie allemaal nog heel veel mooi weer krijgen en genieten van een prachtige vakantie. Mocht je deze kant nog op willen komen, bel of mail gerust

Zo niet, cy in september.

Ria en Leo

• 03 Augustus 2011 - 20:23

Jaap En Peggy:

zit nu buiten voor de caravan. ook dezcamping heeft wifi.nog een paar dagen en engeland zit er op. we hebben fantastisch weer. bloedheet. Vorige week in cornwal was het een paar dagen minder.
    afgelopen weekend hebben we bart en chantal gezien. die zijn nu weer thuis. hadden vertraging met de terugvlucht vanwege een gebroken waterleiding als gevolg waarvan de grond onder de rails was weggespoeld en de treinen nietkonden rijden. Zien van het weekend weer bea en joost. spreken en zien elkaar hier meer dan dat we in nederland zijn. staan hier aardig wat italianen op de camping. zijn een soort groepsvolk.
    nou tot gauw en tot ziens. groetjes jaap en peggy

• 04 Augustus 2011 - 06:46

Gera :

he ria en leo...erg leuk om je verhalen te lezen...komisch!!!! je kunt over enkele jaren een trilogie gaan schrijven over het vakantie / camping leven , geniet samen nog van wat er allemaal komen gaat...en tot je volgende reisverslag!!!! gr. gera!!

• 13 Augustus 2011 - 12:17

Jan En Minie:

Hallo Leo en Ria,

Je weet het weer mooi te vertellen Ria . Ja, wij vinden ook net als Gera, dat je zo langzamerhand maar eens een boek moet gaan schrijven over vakantie en het leven op de camping. Het is erg leuk om jouw verhalen te lezen en zo herkenbaar.
    gr. Jan en Minie.
    Fijne zomer en geniet!!