auf Wiederseh'n - Reisverslag uit Sankt Peter am Kammersberg, Oostenrijk van Ria Broekhuis - WaarBenJij.nu auf Wiederseh'n - Reisverslag uit Sankt Peter am Kammersberg, Oostenrijk van Ria Broekhuis - WaarBenJij.nu

auf Wiederseh'n

Door: Ria

Blijf op de hoogte en volg Ria

24 Juli 2021 | Oostenrijk, Sankt Peter am Kammersberg

Auf wiederseh’n Osterreich
Aan alle goede dingen komt (vaak te snel) een einde. Zo is het ook met ons campingavontuur in Oostenrijk. In de loop van de komende week reizen we weer richting Welsum. Es war schön, hier in de provincie Steiermark. Nu schijnt deze regio zo’n beetje het Drenthe van Oostenrijk te zijn. Niks ten nadele van Drenthe, maar over het algemeen is het daar wel rustiger en zijn de mensen wat afwachtender en meer behoudend dan in andere delen van Nederland.
Die houding troffen we hier ook aan. Ik zei onlangs nog tegen Leo: het lijkt wel alsof we in een tijdmachine gezet zijn en de boel zo’n vijfentwintig jaar teruggedraaid is. Niet alles natuurlijk. Ook hier zitten alle jongeren (en veel ouderen) vastgegroeid aan hun mobiele telefoon, maar toch. De winkels gaan allemaal tussen de middag minstens een uur dicht. Op zondag is er echt niks open. Je kan een kanon afschieten in de stadjes hier op zondagen zonder dat iemand schrikt. We kwamen ook regelmatig kleine feestjes tegen in de Almhütten hier in de omgeving. De mensen doffen zich dan echt op, vaak nog in lokale dracht compleet met lederhose. Ook de kinderen krijgen dan zo’n schattig jurkje of zo’n lederhose aan.
De mentaliteit is hier, denken we, ook redelijk behoudend, om niet te zeggen nogal rechts georiënteerd. Dat schijnt ook wel te kloppen met de zetelverdeling in het Oostenrijkse parlement. Wel heel rustgevend allemaal.
En… de bergen om ons heen zijn prachtig. Zolang ik ze maar op afstand mag bekijken vind ik het allemaal heel mooi. Aan mij is zo’n bergtocht over smalle kronkelende weggetjes met afgronden ernaast echt niet besteed. Voor vertrek heeft Leo mij dan ook moeten beloven dat we de bergen niet op die manier gaan verkennen. Ben hier immers ook voor mijn lol. Hoe dat komt, geen idee. Ik weet alleen nog goed dat mijn vader zo’n hoogtevrees had dat hij zich vast moest houden aan het hek om te kunnen kijken naar de bouwers van de hoogspanningsmasten bij ons in de wei. Erfelijk belast waarschijnlijk.
Ben ooit met een hele groep wezen skiën in Vorarlberg. Nou dat skiën, dat ging wel als ik maar achter iemand aan kon en me daar op kon focussen. Maar die bergweggetjes op en af met de auto… Horror…
Nou ja, hier in Stiermarken ging het prima en zoals gezegd, geen enge bergweggetjes geprobeerd.
Nu dus weer huiswaarts naar de vlakte van Welsum met zijn mooie vergezichten. Ook zeker niet verkeerd.
Tot snel
Groetjes

• 24 Juli 2021 - 19:35

Gea:

Dat heb je weer mooi geschreven Ri, voor straks alvast een goede terugreis gewenst,
    Greetz

• 24 Juli 2021 - 19:37

Marina:

Een mens moet doen wat goed voelt dus geen enge bergweggetjes voor jou. Oostenrijkers doen wat ze al eeuwen doen, niet werken op zondag en tussen de middag lekker bijtanken. Schijnt gezond te zijn. Ach ja, lands wijs lands eer. Voorzichtig aan naar huis en daar verder gaan genieten van het goede leven!

• 24 Juli 2021 - 19:54

Rik:

Mooi verhaal Ria. Volgens mij is voor jou de IJsseldijk al hoog,

• 24 Juli 2021 - 21:08

Magda:

Ik weet dat je de bergen een ramp vindt maar jullie hebben het samen weer geklaard. Misschien komt er nog een volgende klus.
    Rij voorzichtig en tot snel!

• 24 Juli 2021 - 21:32

Arrien:

Leuk Ria

als NZ de komende jaren niets wordt, dan is Stiermarken een mooi alternatief

PS of lekker eten bij Bijsterbosch
    we waren er woensdag met conny en gert
    altied gezellig

• 24 Juli 2021 - 21:47

Monique :

Goede reis terug

• 24 Juli 2021 - 22:23

Lidi:

Roan heeft ook in Borger een camping.
    Optie voor jullie volgende avontuur?

Alvast een goede terugreis naar de vlakte van Welsum!

• 25 Juli 2021 - 10:44

Jan:

Weer heel mooi geschreven, op naar het volgende evenement waar zeker geen hoge bergen zijn maar wel veel wind.
    Goede reis terug