La culotte/de korte broek - Reisverslag uit Bonnal, Frankrijk van Ria Broekhuis - WaarBenJij.nu La culotte/de korte broek - Reisverslag uit Bonnal, Frankrijk van Ria Broekhuis - WaarBenJij.nu

La culotte/de korte broek

Blijf op de hoogte en volg Ria

29 Juli 2012 | Frankrijk, Bonnal

Wanneer is dat merkwaardige kledinggebruik voor mannen (en vrouwen) in hun vrije tijd toch ontstaan ? Ik doel dan op het dragen van een korte broek, zodra men op een camping (in het binnen- of buitenland) arriveert.
Weer of geen weer, de Nederlander (én de Duitser en Scandinaviër) hult zich meteen in T-shirt en korte broek. Denk dat die gewoonte langzaam maar zeker is ontstaan in de zeventiger jaren van de vorige eeuw, toen het fenomeen op vakantie gaan gemeengoed werd en niet meer gereserveerd was voor de ‘happy few’ . Moet haast wel zo zijn: immers mijn leeftijdsgenoten hebben hun vaders vast niet in een korte broek zien lopen (hooguit in zo’n antieke zwembroek op latere leeftijd in het zwembad van Center Parcs met de kleinkinderen).
Nu flatteert die korte broek, zo stel ik iedere dag hier op de camping opnieuw vast, bepaald niet iedereen. Je ziet van alles : melkwitte – veelal Engelse – benen, kromme benen, overmatig behaarde benen, korte pootjes enz…. Maar ja… het is vakantie, dus ‘keeping up appearances’ is geen issue.
Toch zie je verschillen tussen de nationaliteiten, met name in het sociale verkeer: een Fransman bijvoorbeeld wil buiten de camping nog niet dood gevonden worden in een korte broek. Dat kledingstuk lijkt voor hen exclusief bestemd voor ‘centres loisirs’ , oftewel vrije-tijdscentra. Nederlanders, Duitsers en Scandinaviërs gaan onbekommerd in korte broek dineren in een restaurant, meestal wel in een zogenaamde ‘nette’ , trouwens. Engelse mannen daarentegen hebben de merkwaardige gewoonte om zich te hullen in shirt en sportbroek van hun favoriete voetbalclub en gaan daarin gehuld zonder enige gène in een restaurant zitten, ‘besmuikt’ uitgelachen door de Franse gasten, maar dat hebben ze kennelijk niet in de gaten (of het interesseert hen niet, dat kan ook). Hun Engelse eega’s doffen zich bij die gelegenheden vaak op alsof ze de rode loper op gaan voor een première; althans voor dat doel reserveren wij Nederlandse vrouwen dat soort (over de top) chique kleding.
Ach ja…. Ieder zijn meug, het is immers vakantie.
En dan heb ik het alleen nog maar over korte broeken, gedragen door mannen. Dat kledingstuk bij vrouwen geeft weer een ander – heel divers – beeld : van ouderwetse korte broeken, net boven de knie, pofbroeken, harembroeken tot de tegenwoordig heel populaire foute witte leggings (waarbij je stiekem denkt dat vrouwen die dat kledingstuk dragen hun best doen om er zo onaantrekkelijk mogelijk uit te zien?). Mocht er een man zijn die dit leest die het niet met mijn eens is, dan hoor ik dat graag. Zie ik het verkeerd?
Al met al blijft het heel vermakelijk, het observeren van de homo sapiens op vakantie. Never a dull moment wat ons betreft. Het seizoen op onze camping in de Franche Comté is goed op gang. Al onze accommodaties zitten vol, het weer werkt tot nog toe meestal goed mee. Prima seizoen dus tot op heden.
Salut de Val de Bonnal

• 29 Juli 2012 - 11:13

Ben Blokvoort:

Hoi Ria,
    ben het helemaal met je eens wat die leggings betreft. Kan me niet voorstellen dat er een man is die hiervan gecharmeerd is. Nog erger wordt het als leuke jonge meiden een kort spijkerrokje aantrekken en daar dan weer zo'n verrekte legging onder dragen. Eigenlijk zou ik willen voorstellen om extra accijns te heffen op deze kledingstukken en dan de accijns op alcohol te verlagen. Maar denk niet dat ik dit er door krijg.
    Een nog leuker item is het schoeisel dat heren dragen in combinatie met een korte broek. Als ik me ooit nog eens stierlijk verveel zou ik een hele dag op een braderie gaan zitten en dan een fotoboek volschieten met dit fenomeen. Zeker weten dat het een bestseller wordt. Maar ik ben bang dat dit fotoboek er wel nooit zal komen. Misschien voelt iemand zich geroepen om a.s. vrijdag in Epe op het terras van de Posthoorn met zijn (of haar) camera post te vatten om dit idee te realiseren? Voor een (goeie) fles whisky mag je mijn idee overnemen!

groeten vanuit een onovergoten Vaassen,
    Ben

• 29 Juli 2012 - 12:14

Kleding Gedrag!!!!:

help!!!! ga direct wat aan ons kleding gedrag doen!!!!! alhoewel....wij hebben nog geen vakantie.....!!!!
    veel succes met je leuke verhalen.....en nog een fijne zomer!!! gr. jos en gera

• 29 Juli 2012 - 14:41

Lidi :

Eigenlijk toch fantastisch dat de mensen aantrekken wat zij zelf willen.
    Levert weer stof tot praten, schrijven enzovoorts op.

Weer eens wat anders dan, volgens mij nummer één uit de top tien op dit gebied, het WEER.
    Een leuke bijkomstigheid is dat we hier om kunnen lachen wat over het weer niet altijd het geval is.

Veel "werk" plezier groetjes voor jullie allebei van ons.

• 30 Juli 2012 - 17:52

Frans En Magda:

Het is zeker heerlijk als je aantrekt wat je wilt en lak hebt van wat er allemaal gezegd wordt.
    Wij kijken wel aan de boulevard en geven lekker kritiek op een ieder die de langs komt.
    Het is maar goed dat we niet weten wat er van ons wordt gezegd
    Heel veel groetjes en jullie gaan al weer aftellen en dan ga je al die caravans weer missen.

Frans en Magda