campingkids - Reisverslag uit Bonnal, Frankrijk van Ria Broekhuis - WaarBenJij.nu campingkids - Reisverslag uit Bonnal, Frankrijk van Ria Broekhuis - WaarBenJij.nu

campingkids

Blijf op de hoogte en volg Ria

31 Augustus 2012 | Frankrijk, Bonnal

Het kan niet anders : campings zijn ontstaan vanuit de behoefte van ouders om het hun kinderen in de vakantie naar de zin te maken. En dat is dan de positieve redenering. Je zou met hetzelfde gemak kunnen zeggen dat ouders, door ervoor zorgen dat de kids zich vermaken tijdens de vakantie, zelf ook aan hun rust toekomen: een win-winsituatie dus.
Op onze familiecamping in de Franse Jura zien we dan ook een onafgebroken stoet kinderen van 0 tot zo ongeveer 16 met hun, al dan niet natuurlijke, ouders voorbij trekken.
Wat ons steeds weer opvalt is dat je het gedrag van de kinderen vrijwel één op één kunt terugvertalen naar de gedragingen van de ouders. Is een kind ongeduldig…. Kijk maar naar pappie of mammie en je ziet vrijwel altijd de verklaring. Een sociaal heel vaardig, beetje ‘voorlijk’ kind ? Groot kans dat pappie en/of mammie ook gezegend is met een extravert karakter en snel voor zijn of haar mening uitkomt.
Vaak zijn ze schattig die kinderen: komt een meisje van een jaar of acht vragen of wij een Roan T-shirt voor haar broertje hebben. Zij zijn weliswaar geen gast van ons maar….. het broertje blijkt Roan te heten. Nadat wij een T-shirtje hebben meegegeven komt even later het betreffende zesjarige broertje, een beetje stotterend, hartelijk bedanken voor deze geste. Zo vertederend leuk, dat je denkt, hoezo lastige kinderen, opgevoed in het ik-tijdperk ??
Wat de laatste weken ook opvalt is dat er steeds meer verschillende nationaliteiten kampeerders (en dus campingkids) op onze camping verblijven. Zegt zo’n klein Nederlands blaagje tegen zijn vriendje, wat praat dat jongetje raar? Zegt zijn vriendje: Dat is Duits, waarop de eerste antwoordt: Oh Yes !!
En een taalbarrière tussen Franse, Duitse, Engelse en (een paar aan het toezicht van de leerplichtambtenaar onttrokken) Nederlandse kinderen ?? Die bestaat niet, zij spelen samen en begrijpen elkaar prima.
Wij hebben zelf geen kinderen, wat de kans op kleinkinderen ook dramatisch doet afnemen hihi, maar wellicht dat we juist daarom met enige afstand naar al die kinderen en hun (groot-)ouders kunnen kijken.
We komen steeds meer tot de conclusie dat het gedrag van de kinderen toch voor een belangrijk deel wordt bepaald door het voorbeeld dat de ouders geven. Of zouden het de genen zijn ? Nou ja, dat zal wel in de categorie kip/ei-vragen thuis blijven horen. Grappig is het ook om te zien dat ouders en kinderen op de camping de hele week tot elkaar ‘veroordeeld’ zijn en soms…. is dat zichtbaar(te) veel.
Zo af en toe zie een kind van wie je het gedrag niet kunt verklaren door naar de begeleidende ouders te kijken. Groot kans dat het dan een kind uit een ‘eerdere leg’ van pappie of mammie is…. Ook weer te verklaren dus.
Nou ja… dit wisten jullie natuurlijk allemaal al lang, maar het blijft een boeiend schouwspel. Duidelijk is dat kinderen het bijna zonder uitzondering geweldig naar hun zin hebben op een camping. Buiten spelen, water, groen, het kan niet op.
Dat is dan ook meteen weer de verklaring voor de blijvende populariteit van campings. Want zeg nou zelf, kamperen in een tent (in de regen), voor volwassenen blijft het behelpen.
Het seizoen hier in de Jura vordert al flink. Over het algemeen mooi weer, leuke gasten, niks te klagen dus. We beginnen langzaam maar zeker voorbereidingen te treffen voor de afbouw. Laatste week komt er nog een stel familieleden, gezellig dus…. En zodra we klaar zijn met het opruimen, afbreken, schoonmaken, winterklaar maken enz… terug naar Vaassen. Met een beetje geluk kunnen we nog net stemmen op 12 september.
Tot half september dus maar in Voassn.
Ria en Leo

• 01 September 2012 - 18:06

Willemien:

wat weer een scherpe observatie. Leuk te lezen. Maar het wordt inderdaad weer tijd, dat je deze kant opkomt. Gisteren een heel bijzondere erfgenamentocht gehad, en dan wordt/worden jij/jullie toch gemist.
    groet en tot gauw,
    Willemien

• 02 September 2012 - 16:53

Marina:

Wat jullie met ouders en kinderen zagen, is in mijn vak zo herkenbaar! Leuk he?
    Kijk naar kinderen en je ziet wie de ouders zijn en anders om.
    Veel plezier de laatste dagen. Wat vliegt een zomer snel voorbij!
    knuffel, Marina

• 02 September 2012 - 18:27

Peter:

Wat een geweldig verhaal,leuk om te lezen. Heb zelf natuurlijk ook geweldige kinderen, is danook met zo'n vader moeilijk bescheiden te blijven. Maar..................in mijn vak is een van de valkuilen dat je de objectiviteit verliest door te veel naar de ouders te kijken en daarmee de kinderen over- of onderschat.
    Wanneer ga je de verhalen bundelen?

Hoop dat jullie op 16 september op de verjaardag van El nog meer ervaringen komen vertellen, de praatstoel zetten we voor je klaar.

Liefs Ellen en Peet

• 05 September 2012 - 15:48

Hetty:

Ha, ha dan zijn wij als camping gangers mét kind en als samengesteld gezin een uitzondering op dit verhaal. Onze camping buurvrouw vond Lisa (geen biologisch kind van Henk) na een zeer gevatte puberuitspraak, erg op Henk lijken. Ze vond dat je ECHT kon zien dat ze in hun doen en laten op elkaar leken..:-)!! en ja Ri, het wordt echt tijd dat je weer terug komt, we missen je bij de tennis, koffie, borrelavonden,enz.

groetjes! Henk, Hetty en Lisa