Je Roots - Reisverslag uit Bonnal, Frankrijk van Ria Broekhuis - WaarBenJij.nu Je Roots - Reisverslag uit Bonnal, Frankrijk van Ria Broekhuis - WaarBenJij.nu

Je Roots

Blijf op de hoogte en volg Ria

08 Augustus 2012 | Frankrijk, Bonnal

Begin dit verhaaltje voor de verandering maar eens met onze ‘persoonlijke’ noot : Het is hier, om een bekend tv-maker aan te halen, nog steeds fantastisch. Gemiddeld mooi weer, niet al te heet, het koelt ’s avonds flink af zodat je lekker slaapt. De meeste gasten zijn gezellig en tevreden. Niks te klagen dus. Een aantal keren bezoek gehad – soms langer, soms alleen maar op de koffie vanuit Vaassen en omgeving en dat vinden we ook altijd weer heel gezellig. Brengt me weer wat dichter bij mijn roots, die naarmate ik ouder word almaar harder lijken te gaan trekken, of zou dat verbeelding zijn ?
Ik las de afgelopen week een bij toeval een boek van Almar Otten (Helma uut Voassen had dat boek bij zich). Dat boek is, voor diegenen die dat genre niet kennen, een soort “historische thriller”,. Een verhaal dus dat zijn roots heeft in de lokale geschiedenis van een streek. Met vervolgens alles wat je daarbij kan slepen. Er wordt natuurlijk van harte bij gefantaseerd, dat maakt het leuk. Voor mij was het leuk dat dit boek zich vooral afspeelde in en rondom Deventer, op Kasteel de Haere enz….
Bekend terrein dus. De auteur schijnt ergens in Heerde/Wapenveld te wonen. Het is op zich gemakkelijk leesbare vakantielectuur. Maar het biedt ik ook mensen die totaal niet geïnteresseerd zijn in geschiedenis een kijkje in het (eigen) verleden, zonder dat men snel afhaakt .
Dat bracht me op het idee dat het leuk zou zijn een dergelijk boek te schrijven in de setting van “IJsselhoeven” . De titel heb ik al : “De schat van Nazareth”. De meesten onder jullie zullen dat niet meteen herkennen: ik doel op het klooster Nazareth dat ooit in Oene heeft gestaan. Je kan er van alles omheen verzinnen.
Zomaar een voorbeeld: Het ‘bouwhistorisch geweten’ van IJsselhoeven, Wim Jansen, ontdekt in Terwolde op boerderij ‘De Groote Beerze’ tot nog toe onbekende ‘telmarken’ in gebinten (dat zijn ingekerfde kenmerken waaraan aan bijna altijd de leeftijd van die gebinten af te lezen zijn).Deze kent hij echter totaal niet : Hij gaat vervolgens samen met een stagiaire op onderzoek uit. Ontmoet echter tegenstand uit onbekende hoek (‘De Van der Meer-Stichting’werkt hem openlijk tegen), maar hij zoekt verbeten verder. Zij worden bedreigd door (on-)bekenden en door bekende lokale coryfeeën ontmoedigd hiermee door te gaan. Allengs wordt duidelijker wat zich zo net voor de beeldenstorm op de zandruggen van de IJssel en dus ook op de toenmalige boerderijen (veelal de voorlopers van de nu nog bestaande IJsselhoeven) heeft afgespeeld. Het ‘gedwongen’ afgeven van stadsrechten aan Nijbroek, de geheime onderaardse gangen die volgens de overleveringen tussen Kerk en Klooster in Oene moeten hebben gelopen, alles kan je erbij slepen….
En dan volgt …. De ontknoping. Jammer dat ik daarvoor niet goed genoeg kan schrijven en dat mijn kennis van de lokale historie voor zo’n project ook te gefragmenteerd is…. Maar in het kader van mijn roots zou ik het prachtig vinden.
Sorry voor al diegenen onder jullie die niets hebben met de IJsselvallei en die dus nu denken dat ik te lang in de zon heb gezeten. Je kan zo’n verhaal echter ook gemakkelijk verplaatsen naar een andere (lokale) setting, bijvoorbeeld rondom de ruïne van Teijlingen of zoiets.
En voor diegenen die hier echt niets mee hebben…. Denk gerust … Iedere gek…… jawel zijn gebrek.
Salut de France

  • 08 Augustus 2012 - 19:44

    Herma:

    Hoi,
    Leuk om te lezen, wat kan een simpel boek je toch aan het fantaseren zetten!
    Ik zou zeggen bedenk een plot en breng Almar Otten of een andere schrijver op ideeën, er bestaan veel duo-schrijvers. Mag je misschien ook eens naar het boekenbal, weer eens wat anders dan Emster feest of Oener koefeest!
    groetjes,
    herma

  • 09 Augustus 2012 - 15:53

    Gera:

    hola ria en leo!!! ik lees dat het bijzonder goed gaat en wat een "ontspannen vakantie" al niet teweeg kan brengen.....andere omgeving nieuwe inspiraties...helemaal leuk......mijn schat komt zo thuis.....en verder gaat het hier nog steeds bijzonder goed!!!!! ...hopelijk kunnen we met onze peugeot j7 in september nog een weekje weg!!! we gaan het zien....salud gera

  • 09 Augustus 2012 - 18:39

    Francijn Mekking:

    Ha Ria,

    Nog een tip voor auteurs: Ton Hissink of Sam de Visser. Sam schrijft historische romans over in ieder geval omgeving Deventer. Hij heeft geschiedenis gedaan en is zoals je weet jarenlang journalist geweest. En... hij kan prachtig schrijven.

    Groeten,
    Francijn


  • 13 Augustus 2012 - 18:53

    Gea:

    Ha die Ri,

    Volgens mij moet je jezelf niet onderschatten en kun je heel goed een boek schrijven,dus.......................................KLIM IN DIE PEN !!!! ( dan hoef je je niet te vervelen als je weer back to the roots gaat en ons ook niet haha (grapje)

    Greetz Gea

  • 28 Augustus 2012 - 15:28

    Leo De Kloet:

    Hallo Ria en Leo,

    Ik heb met plezier het stukje over je roots gelezen. Volgens mij vraagt het spannende voorbeeld om een vervolg. Het smaakt naar meer. Je moet maar eens kijken of je zin en tijd hebt om een
    historische streekdetective te schrijven over de IJsselvallei. Het lijkt me een gat in de markt.

    Iets heel anders. Piet Rosenbrand is met vakantie en we komen a.s. donderdag een speler/speelster tekort. Ben je in Nederland, heb je zin? Mail dan even en ik sta om 9.30
    op de Hommelbrink.

    Groeten,
    Leo de Kloet


  • 01 September 2012 - 18:11

    Willemien:

    ha, deze column was me door aanwezigheid ontgaan, maar goed idee. Gerard heeft weer wat los weten te weken, dus.....

  • 01 September 2012 - 18:12

    Willemien:

    afwezigheid natuurlijk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Bonnal

Ria

Actief sinds 20 April 2011
Verslag gelezen: 560
Totaal aantal bezoekers 190276

Voorgaande reizen:

08 Mei 2022 - 12 Juni 2022

Italie 2022

07 Augustus 2018 - 07 Augustus 2018

zomer 2018

31 Maart 2016 - 01 Oktober 2016

zomerseizoen 2016

26 Maart 2015 - 20 September 2015

zomer 2015 in de Ardèche

15 December 2014 - 29 December 2014

Tenerife

09 April 2014 - 01 Oktober 2014

zomer 2014 in de Dordogne

25 Juni 2013 - 12 September 2013

zomer 2013 in de Jura

27 Juni 2012 - 12 September 2012

zomer in Frankrijk 2012

23 April 2011 - 10 September 2011

zomer in Frankrijk

Landen bezocht: